Hétköznapi gondolatok

Nyugdíj mizéria

Azt, hogy mi a nyugdíj, senkinek sem kell elmagyaráznom. A mizéria már sokkal bonyolultabb kifejezés. Amit együtt tudnak, arról jobb volna nem is beszélni. 🙂

A hátam mögött hagyott több mint 40 – szorgalmas munkával töltött – év után már egy ideje a nyugdíj váltotta fel nálam is a havi munkabért. Közgazdászként kerestem a kenyeremet, no meg a rávalót. Sőt jó néhány esztendőt a banki szférában töltöttem. Ezért bizton merem állítani, hogy a pénz mindig mizériával jár. Akkor is, ha van és akkor is, amikor nincs.

Gondoltad volna, hogy a mizéria azt is jelenti, hogy nyomorúság, szükség, ínség? Ezen túlmenően pedig a szolgáltatási zavarra vagy a fennakadásra is ráillik. Természetesen a kislexikon ismeri a baj, a kellemetlenség szinonimájaként is.

A januári nyugdíjak utalása körül kialakult helyzetre viszont bátran használhatjuk akármelyiket.

Bennünket is kellemetlenül érintett és bizony egy kicsit fel is húztam rajta magamat. Férjem “művész lelkét” nem igazán érintette meg. Nem esik a dolog abba a 3 kategóriába, amely ki tudná őt billenteni a nyugalmából. 🙂

Engem azonban elgondolkodtatott ez a helyzet. Nincs sem országos rálátásom a témára, statisztikai adatok pedig még nem lehetnek, ezért a saját érintettségemből tudok kiindulni. Szereztem tapasztalatokat pénzügyi szervezetek munkatársaként, valamint banki ügyfélként egyaránt.

Tudom, ez így nagyon szubjektívnek látszik, de úgy gondolom, nemcsak engem szorít ez a cipő. A nyugdíj mizéria csak a felszínre hozta.

Pénteken így kezdődött

Technikai hibára hivatkozva pénteken, a megszokott reggeli órákban, az egész országban egyetlen magyar nyugdíjas számlájára sem érkezett meg ez a jóváírás. Nemcsak kártyáról, de a bankfiókban személyesen sem juthatott a nyugdíjához senki.

Tele volt a hírrel minden média és közösségi oldal. Ki-ki mentalitásának és politikai gondolkodásának fényében posztolt és kommentelt.

A nagyobb hírportálok, akiktől a valós információkat vártam, egymásnak és néha még saját maguknak is ellenmondó híreket publikáltak. Ettől aztán egyre feszültebb lettem és biztos vagyok benne, hogy nem voltam vele egyedül.

Korábban már néhányszor előfordult, hogy a pénz megérkezett, az sms róla pedig nem. Ezért – napjában többször is – beléptem az online banki felületemre, hátha, hátha, hátha … Semmi. 🙁

A kora esti órákban megjelent 1-2 olyan poszt vagy hozzászólás magánszemélyektől, hogy nekik jött értesítés és tényleg ott a pénz is. Kiemelték, hogy nekik a MÁK utalt. Ezt megint nem értettem, mert a folyósító szerv hivatalos neve Magyar Államkincstár Nyugdíjfolyósító Igazgatóság (1139 Budapest, Váci út 73.).

Bár a mi folyószámla vezető bankunk kivonatán nem egészen így szerepel. 🙂

Szokatlanul részletesnek találtam, ezért kíváncsi lettem, milyenek voltak a korábbiak. Íme a decemberi:

Ó, hogy mennyire utálom, hogy már megint igazam lett.

Decemberben, amikor minden a megszokott módon történt, elég volt 5 információ a beazonosításhoz.

Januárban már 10 adat kellett ugyanehhez. Nézzük a “többletet“.

  • Ez az összeg nem a megszokott módon – Csoportos átutalás jóváírásaként – érkezett, hanem egyszerű Giro tétel volt, sima Bejövő HUF átutalás.
  • A Nyugdíjfolyósító Igazgatóság nemcsak Partnerként, de Átutalóként is szerepeltetve van. Mi a különbség? Miért kell 2 külön adatként szerepelnie?
  • A Kedvezményezett és a Tényleges kedvezményezett is én vagyok, az én nevem szerepel ott. Mi a különbség? Miért kell 2 külön adatként szerepelnem?

Este 11 óra után a közösségi portálon szembe jött velem az egyik legismertebb online magazin gazdasági rovatának szalagcíme. Egyértelműen kijelentette, hogy még pénteken mindenkinek megérkezik a nyugdíja a számlájára.

Ekkor még kb. 45 perc volt éjfélig. Nem sok esélyt láttam a dologra. Ennek ellenére – pezsgő nélkül -, de vártam az éjfélt.
Ahogyan mondani szoktam: “Ó, hogy mennyire utálom, hogy már megint igazam lett.

Szombaton ezzel folytatódott

Reggel 7:43-kor – 24 óra késéssel ugyan -, de sms érkezett a banktól, hogy jóváírták az idei első nyugdíjat. Nekünk, a férjemnek és nekem, legalább is igen.

Miért nem vagyok felhőlenül boldog, de még csak igazán elégedett sem?

A hírek még mindig ellentmondásosak, a bizonytalanság pedig ettől nem lesz kisebb, mert hétvége van, nincs kitől információhoz jutni.

Azért akad még egy-két kérdés, amely az esemény kapcsán azonnal beugrik.

  • Amikor ilyen macerás helyzet van, mint ez a nyugdíj utalás, miért nincs kompetens ember, aki korrekt válaszokat tudna adni?
  • A MÁK ma is azt nyilatkozta, hogy ők elutalták a járandóságokat. Akkor merre járnak ezek a pénzek?
  • Egyes bankok miért tudták lekönyvelni és sms-t küldeni, a többiek miért nem?
  • Máskor miért nem tudnak utalni banki munkaidőn túl?

A nyugdíjasok túlnyomó többsége 60 év feletti és vidéki ember. Nem igazán szeretik a bankkártyát, mert megszokták a készpénzt. Akkor most ők hétfőn ismét utazzanak a kis falujukból a városba, hogy hozzájussanak a pénzükhöz? Dupla fáradság, dupla költség. Ki segít nekik ebben?

Technikai hiba?

Már a nyugdíjasok adatbázisánál jelentősen kisebb esetében is kell lennie egy olyan belső védelmi rendszernek, amely működésbe lép egy technikai hiba esetén. Ugyanakkor a technikát is csak emberek működtetik, még. Szerencsére.

Csak az nem hibázik, aki nem dolgozik. Pénzügyi területen – a nagyobb kockázatra való tekintettel – minimum duplikált ellenőrzési kört működtetnek. Ez azért is nagyon jó, mert a saját és mások hibáját is csak az tudja javítani, aki ért hozzá, aki szakember.

Már fiatalon, pályakezdőként tudtam, hogy a 2 leggazdagabb terület a biztosítók és a bankok. Sokan szerettünk volna ezek közül valamelyik területen dolgozni.

Nos, mára ennek már nyoma sincs bennem. Sőt, egyre kevésbé tetszik amit csinálnak.

Már évek óta az elektronikus fizetési módokat preferálom.

  • Egyrészt, egyszerűbb az e-mailben lévő linkről elindítani a folyamatot,
  • másrészt nincs többlet költsége, mint a sárga csekknek és tranzakciós illeték sem terheli.

Sok kicsi sokra megy. 🙂 Igen, de nálam menjen, mert nem hordok kiskanállal vizet a tengerbe.

Ám – az utóbbi hónapokban – a szolgáltatók újítottak és a fizetési határidőt a hétvégékre időzítik. Olyankorra, amikor a bankok zárva vannak. Befogadják a tranzakciót – magyarul – az én egyenlegem csökken, mert a számlámról leveszik a pénzt -, akár átutalás, akár kártyás fizetés, de csak nyitvatartási időben teljesítik azt.

 Kinek jó ez?

  • Jó a szolgáltatónak, mert késedelmi pótlékot számolhat fel. A számla alján feltüntetik, hogy legalább 2 munkanappal előbb indítsam el a pénzt, mint a határidő, ha nem akarok késedelmi pótlékot fizetni. 
  • Jó a banknak, mert zárolja a pénzemet és 2 napig ingyen használja. Ha befekteti, hozamot termel neki. Ha kihelyezi hitelként, kamatot fog kapni utána.
  • Duplán jó a banknak a hétvégi fizetési határidő, mert így 4 napig garázdálkodhat ezekkel a forintokkal.

Emlékszel? Sok kicsi sokra megy. 🙂 Igen, de nálam menjen, mert nem hordok kiskanállal vizet a tengerbe.

 Mit kapok én?

Hát, egy folyószámla kivonatot, amelyből utólag kiderül, hogy mennyit is adományoztam a banknak azért, hogy hasznot húzzon belőlem.
A magyar családok kb. 80 %-át – közvetve vagy közvetlenül – érinti a nyugdíj mizéria.

A ti családotokat hogyan érintette ez a helyzet?

Tetszett az írás? Mondd el, te mit gondolsz róla. Írd meg itt a Hozzászólásokban.

Téged mi foglalkoztat éppen? Mit szeretnél itt látni?  Miről olvasnál  a legszívesebben? 

Őszintén érdekel a véleményed, hidd el!

BíborHírek! Kérem!

Amennyiben érdekesnek, hasznosnak tartod, amit olvastál és szeretnéd  első kézből, még a megjelenés előtt elolvasni az új írásaimat, elküldöm Neked. Kéred? IDE kattints érte!

Kérlek, juttasd el a barátaidhoz, ismerőseidhez is, mert segíteni jó!

(Visited 66 times, 1 visits today)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..